Mirrora.cz

Správy pro volný čas, kde najdete vše, co ženy milují

foto: facebook.com

Když Karel Havlíček čepuje pivo: Sympatické gesto, nebo symbol prázdných slibů?

Kombinace slov „Karel Havlíček pivo“ v posledních dnech zaplavila český internet. Místopředseda hnutí ANO a výrazná tvář domácí politiky přišel v rámci své kampaně s originálním nápadem: v pražských Modřanech chtěl voliče nalákat na točené pivo zdarma.

Akce pod sloganem „Točený Karel – pojď na Karla“ měla jednoduchý cíl – ukázat, že politik je „jedním z nás“. Karel Havlíček se chopil pípy a osobně čepoval pivo příchozím. Jenže jediný snímek z celé akce vše změnil: na fotce totiž drží kelímek plný pěny.

Sociální sítě se okamžitě rozjely. Memy, vtipné komentáře a narážky zaplavily internet. Jeden uživatel napsal: „Pivo od Karla vypadá asi jako předvolební sliby ANO.“ A tenhle vtípek se stal hitem.

Co původně mělo být sympatickým gestem, se tak proměnilo v nečekaný virál – a zároveň rozproudilo politickou debatu.
Byl to odvážný marketingový tah, nebo spíš ukázka toho, jak se dobrý nápad může obrátit proti svému autorovi?

Karel Havlíček pivo: Jak se z „Točeného Karla“ stal internetový fenomén

Setkání s občany v Modřanech mělo být příjemnou zastávkou v rámci kampaně hnutí ANO. Přátelská atmosféra, hudba, kelímky s pivem a možnost popovídat si s politikem – to vše mělo Havlíčkovi pomoci ukázat lidskou tvář.

Jenže internet má své zákony. Jediný kelímek plný pěny se stal symbolem. Lidé začali sdílet fotku s komentáři o „nedolitých slibech“ a „napěněné politice“. Kritici Havlíčka využili moment k ironii, zatímco jeho příznivci se snažili bránit: prý jde jen o drobný vtípek a není třeba hledat symboliku tam, kde není.

Sám Havlíček reagoval s nadhledem. Na sociálních sítích napsal: „První zastávka tour Pojď na Karla se povedla! Za hodinu a půl jsem načepoval dva sudy Točeného Karla a padl soudek malinovky.“ Podle něj byla akce úspěšná a přišlo dost lidí, i když počasí bylo horké.

Politika, pivo a PR – trefa do černého, nebo střela do vlastní brány?

Je těžké říct, jestli Havlíčkův „pivní experiment“ pomůže, nebo uškodí. Na jednu stranu přitáhl obrovskou pozornost – a to je v dnešní době pro kampaň klíčové. Ne každý politik se dostane na titulky a do memů zároveň.

Na druhou stranu, internet si pamatuje. A jak ukazují desítky screenshotů a vtípků, „Točený Karel“ bude ještě dlouho připomínán. Někteří politologové varují, že podobné akce mohou působit neprofesionálně a odvést pozornost od programových témat.

Pěnivý kelímek jako symbol?

V Česku platí, že pivo spojuje. Proto se zdálo chytré pojmout kampaň odlehčeně, s humorem a dobrou náladou. Jenže i malý detail se může změnit v trvalý symbol. Stejně jako u jiných politiků, kterým internet přilepil přezdívky nebo vtípky, je otázkou, zda se „napěněný kelímek“ stane tím, co si lidé budou pamatovat déle než samotný obsah Havlíčkových projevů.

Co si z toho vzít?

Celá kauza „Karel Havlíček pivo“ je ukázkou toho, jak i banální moment může změnit vyznění celé kampaně. V době sociálních sítí stačí jeden obrázek, aby přehlušil hodiny debat a tisíce slov.

Možná platí staré české pořekadlo: „Darovanému koni na zuby nekoukej.“ Ale jestli se „Točený Karel“ zapíše do historie jen jako úsměvná epizoda, nebo zůstane v paměti voličů jako metafora prázdných slibů, ukáže až čas.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *